Nahlédnutí do výuky
T
ÝM PORADCŮ ZE 7. TŘÍD RADIL VLÁDĚ,
JAKÝ ZAUJMOUT VZTAH K ČÍNĚ
V
e výuce zeměpisu v 7. třídách ZŠ
Kořenského jsme se zaměřili na mezipředmětové vztahy zeměpis – občanská výchova – dějepis při webquestovém
projektu „Jaký přístup má vláda přijmout ve
vztahu k Číně?“.
Rozhodli jsme se na tématu pracovat ve čtyřech hodinách. První hodinu dostali žáci zadání,
kritéria hodnocení i doporučené zdroje informací. V dalších dvou hodinách zpracovávali
výsledky individuálního i týmového pátrání.
V poslední hodině jsme se pak věnovali prezentaci názorů a různým formám hodnocení.
Na počátku jsme si představili, že naše vláda
připravuje závažná rozhodnutí týkající se vztahu
k Číně. Přitom se nemůže obejít bez hlubšího
poznání místních poměrů. Aby se rozhodla
správně, vytvořila tým poradců, kteří mají zjistit
všechna důležitá fakta. Vzhledem k potřebě
znalosti širšího spektra informací a souvislostí
byl tým 7. A a 7. B sestaven ze specialistů
různých oborů: obchodníci, agenti cestovní
kanceláře, religionisté, aktivisté lidských práv,
aktivisté životního prostředí, politici a historici.
Zjistili jsme, že porozumění tomu, jakou úlohu
hraje Čína v současném světě, je nezbytnou
nutností pro úspěšné řešení budoucích světových problémů bezpečnostních, ekologických,
humanitárních a jiných.
Žáci svá zjištění ukládali na sdílený Google Disk
a dostávali průběžnou zpětnou vazbu online.
- Boris Hajdůk -
V
YUŽÍVÁNÍ NOTEBOOKŮ VE VÝUCE MATEMATIKY
Z
voní a druhá třída v ZŠ Grafická se
chystá na hodinu matematiky. Dnes se
bude procvičovat rozklad čísel. Hodina
začíná jako obvykle. Na tabuli jsou nakreslené
číselné pyramidy a děti mají za úkol doplnit
chybějící čísla. Poté následují hry, v nichž
děti pyramidy samy vymýšlejí. Baví je to, ale
když paní učitelka začne rozdávat notebooky,
třídou proběhne radostné zašumění.
Počítač dostávají do dvojice, podle instrukcí
jej zapínají, a kdo je připravený, mačká tlačítko
8 PÁŤÁK
Google a přepisuje adresu z tabule: matika.in.
Všichni hravě zvládají, je vidět, že to nedělají
poprvé. S notebooky, které škola získala z prostředků Evropské unie v rámci šablon, pracují
již od začátku školního roku.
Třídní učitelka Martina Zajíčková, která děti
výukou provází a má tento projekt ve škole na
starosti, říká, že počítače jsou ve výuce příležitostí vyzkoušet si něco méně obvyklého.
Děti pracují ve dvojicích, a jsou tudíž nuceny
spolupracovat, prostřídají se častěji, než když