V roce 1937 poprvé vyšla kniha o študácích a kantorech, jakási „přírodopisná studie“
o člověku školním, jak to vyslovil sám autor Jaroslav Žák. V našich „pětkových“ školách
se vyskytují zajímaví lidé s pozoruhodnými osudy. V této rubrice je budeme postupně
představovat.
hry vyzkoušely a uspořádali jsme školní turnaj.
Cílem bylo věnovat se nadaným žákům.
Kdy ses stala mistryní republiky?
Jana: V roce 2015, to byla kategorie do 6 let,
a letos v březnu do 10 let. Před čtyřmi roky se
hrálo v Praze, letos v Mníšku pod Brdy.
Budeš Česko reprezentovat i někde dál?
Jana: Pojedu do Turecka, mistrovství světa se
koná od 26. října do 5. listopadu. Jedou pouze
dvě české děti. Mamka pojede se mnou.
Můžete naznačit pravidla dalších her, které
jsou Vašimi oblíbenými? O co jde v go a zatre?
Hana: Go je hra, která spočívá v zajímání skupin
soupeřových kamenů na desce s 19 x 19 průsečíky. Zatre se hraje s číselnými destičkami, plán
hry připomíná velkou křížovku. Jde o to, dostat
určité součty a využít bonusů, které fungují
podobně jako ve scrabble.
Janička mě mezitím vyzvala na souboj v MD
a stručně mi vysvětluje pravidla. Mám obavu, že
mě rozdrtí do půl minuty.
Jana: Tady máme šachovnici a kameny (vidím
šachovnici 10 × 10, na ní čtyři řady kamenů).
Tahá se jako v dámě, jen po černých, skákat se
musí vždycky, když to jde, přednost má vícenásobný skok. A může se skákat i dozadu, dáma
nemá přednost. Tak hrajem!
trávit aspoň hodinu týdně. Motivovaným žákům
lze poskytnout matematiku ve vyšším ročníku,
zprostředkovat jim středoškolskou matematiku
již na základní škole, když se jim povede splnit
všechny výstupy.
Jak vnímáte pojem matematická gramotnost?
Hana: Není to pouze dovednost počítat. Je
to celá škála dovedností, znalostí, ale i rozvoj
vlastností, jako je přesnost myšlení i grafického
projevu, trpělivost, orientace v rovině i prostoru,
schopnost pracovat podle instrukcí, dokončit
úkol, algoritmizovat postupy a také chuť do
řešení matematických a logických úloh. Tu podporujeme třeba prostřednictvím soutěží.
Co považujete za své největší úspěchy?
Jana: Povedlo se mi to mistrovství. No a teď
bych chtěla být co nejlepší v Turecku.
Hana: Moji žáci se několikrát dostali do mezinárodního finále šifrovací hry Technoplaneta.
Měli jsme žákyni s maximálním ziskem
v Matematickém klokanovi. Matematika je
jedním z nejoblíbenějších předmětů ve škole.
A osobně, samozřejmě mé vlastní děti.
- Mgr. Libuše Daňhelková -
První část souboje se mi daří prohrávat jen
o jeden kámen. Hájím pozice, zápas už trvá přes
minutu… Ale pak stačí chvilka nepozornosti
a jedním tahem přicházím o tři kameny – a už
vidím, jak to vezme rychlý konec. Takhle se tedy
hraje s mistryní!
Hana se stala součástí skupiny MAP pro
matematickou gramotnost. Čeho byste pro
své žáky chtěla v Praze 5 i v pražském kolokviu učitelů matematiky dosáhnout?
Hana: Chtěla bych větší podporu zejména pro
nadané žáky. Asistent pedagoga nadanému
dítěti nedokáže pomoci, často je potřeba učitele
z vyššího stupně školy, který by se žákem mohl
PÁŤÁK 17