Nahlédnutí do výuky
Praha 5. Postupně začal vznikat nový prostor
pro hru i přirozené vzdělávání dětí – proutěné
domečky, čtyři záhony, pracovní ponk pro
práci se dřevem, velká dřevěná váha, stojan
a nádoby na pokusy s vodou a pískem, sluneční hodiny.
Dominantou zahrady se stal „kalendář přírody“
ve tvaru tří soustředných kruhů. Prostřední
kruh představuje Slunce. Mezikruží je rozděleno do čtyř polí znázorňujících roční období.
Obvodový kruh pak tvoří dvanáct dílů – dvanáct měsíců. Všechny části kruhů jsou vyplněny přírodními materiály, které lze z větší části
doplňovat či obměňovat. Střed kruhu „Slunce“
tvoří prostor pro písek. Tento prostor jsme
postupně doplnili o navazující prvek „Měsíc“,
který dětem poskytuje rovnou vydlážděnou
dřevěnou plochu ke komunitnímu kruhu či
jiným aktivitám. Když přibyla ještě přírodní
protihluková zábrana, která odděluje prostory
zahrady od rušné ulice v těsném sousedství
školky, využili jsme ji k instalaci závěsných
hudebních a didaktických prvků.
V létě se nám podařilo díky dotaci (OPP – pól
růstu ČR v rámci 37. výzvy – Modernizace zařízení a vybavení pražských škol, číslo projektu
CZ.07.4.67/0.0/0.0/17_054/0001097) a velké
podpoře MČ Praha 5 zahradu dokončit. Přibyla
vodní kaskáda s ruční pumpou, mlhoviště, smyslový chodník, dřevěné hnízdo pro společnou
hru, podzemní telefon, velká dřevěná zvonkohra
a další prvky zaměřené na zkoumání přírody
a fyzikálních zákonů prožitkovou formou.
Co jsme si od přeměny zahrady slibovali? Dát
dětem možnost tvořit s přírodními materiály, učit
se základům řemesla, něco vypěstovat, sklidit,
ale i uklidit, používat kompostéry a znát jejich
význam, navázat a prohlubovat vztah k živé přírodě, vytvářet u dětí pocit zodpovědnosti, umožnit jim radovat se ze své práce a jejích výsledků.
V současné době je přírodní environmentální
zahrada naší velkou radostí. Příroda by měla být
neodmyslitelnou součástí při výchově a vzdělávání dětí. A jak dokazuje naše zkušenost, je to
možné i v městské mateřské škole.
- Mgr. Naděžda Suchá -
V
NEMOCNICI VEVERKOV
VLÁDNOU DĚTSKÁ PRAVIDLA
N
ejdůležitějším principem předškolního vzdělávání je pro nás zbytečně
nemluvit, nepřednášet, nepředávat
moudra, ale společně si s důležitými tématy
hrát.
Předškolním dětem hra sluší, hra na něco,
někoho, s něčím a s někým, to je cesta k prožitkovému učení. Nástrojem je zaujetí pro hru,
říkadlo, básnička, příběh, předmět, událost
či situace. Zaměřujeme se na samostatnost,
upevňování tělesné zdatnosti, zdokonalování
jemné i hrubé motoriky, rozvoj řeči – rodného
i cizího jazyka.
10 PÁŤÁK
Vznikají tak krásné projekty pravidlové – pravidla dětská i ta rodičovská – ale také cestovatelské, vědomostní. Příkladem je třeba Nemocnice
Veverkov, kdy se celá třída proměnila