Nahlédnutí do výuky

Praha 5. Postupně začal vznikat nový prostor

pro hru i přirozené vzdělávání dětí – proutěné

domečky, čtyři záhony, pracovní ponk pro

práci se dřevem, velká dřevěná váha, stojan

a nádoby na pokusy s vodou a pískem, sluneční hodiny.

Dominantou zahrady se stal „kalendář přírody“

ve tvaru tří soustředných kruhů. Prostřední

kruh představuje Slunce. Mezikruží je rozděleno do čtyř polí znázorňujících roční období.

Obvodový kruh pak tvoří dvanáct dílů – dvanáct měsíců. Všechny části kruhů jsou vyplněny přírodními materiály, které lze z větší části

doplňovat či obměňovat. Střed kruhu „Slunce“

tvoří prostor pro písek. Tento prostor jsme

postupně doplnili o navazující prvek „Měsíc“,

který dětem poskytuje rovnou vydlážděnou

dřevěnou plochu ke komunitnímu kruhu či

jiným aktivitám. Když přibyla ještě přírodní

protihluková zábrana, která odděluje prostory

zahrady od rušné ulice v těsném sousedství

školky, využili jsme ji k instalaci závěsných

hudebních a didaktických prvků.

V létě se nám podařilo díky dotaci (OPP – pól

růstu ČR v rámci 37. výzvy – Modernizace zařízení a vybavení pražských škol, číslo projektu

CZ.07.4.67/0.0/0.0/17_054/0001097) a velké

podpoře MČ Praha 5 zahradu dokončit. Přibyla

vodní kaskáda s ruční pumpou, mlhoviště, smyslový chodník, dřevěné hnízdo pro společnou

hru, podzemní telefon, velká dřevěná zvonkohra

a další prvky zaměřené na zkoumání přírody

a fyzikálních zákonů prožitkovou formou.

Co jsme si od přeměny zahrady slibovali? Dát

dětem možnost tvořit s přírodními materiály, učit

se základům řemesla, něco vypěstovat, sklidit,

ale i uklidit, používat kompostéry a znát jejich

význam, navázat a prohlubovat vztah k živé přírodě, vytvářet u dětí pocit zodpovědnosti, umožnit jim radovat se ze své práce a jejích výsledků.

V současné době je přírodní environmentální

zahrada naší velkou radostí. Příroda by měla být

neodmyslitelnou součástí při výchově a vzdělávání dětí. A jak dokazuje naše zkušenost, je to

možné i v městské mateřské škole.



- Mgr. Naděžda Suchá -

V

  NEMOCNICI VEVERKOV

VLÁDNOU DĚTSKÁ PRAVIDLA

N

ejdůležitějším principem předškolního vzdělávání je pro nás zbytečně

nemluvit, nepřednášet, nepředávat

moudra, ale společně si s důležitými tématy

hrát.

Předškolním dětem hra sluší, hra na něco,

někoho, s něčím a s někým, to je cesta k prožitkovému učení. Nástrojem je zaujetí pro hru,

říkadlo, básnička, příběh, předmět, událost

či situace. Zaměřujeme se na samostatnost,

upevňování tělesné zdatnosti, zdokonalování

jemné i hrubé motoriky, rozvoj řeči – rodného

i cizího jazyka.

10 PÁŤÁK

Vznikají tak krásné projekty pravidlové – pravidla dětská i ta rodičovská – ale také cestovatelské, vědomostní. Příkladem je třeba Nemocnice

Veverkov, kdy se celá třída proměnila