Co se odehrává za zavřenými dveřmi tříd? Tato otázka napadne nejednoho rodiče.
Pojďte s námi nahlédnout do škol mateřských i základních.
v nemocnici s operačním sálem, sádrovnou,
porodnicí, čekárnou, lékárnou.
se dáme dohromady, tak nám bude dobře tady.
Budeme si hráti, všechno zkoumati.“
„Víš co, Jano? Už o tom nemluv, už si na to
pojď hrát!“
„Čas jak voda rychle plyne, že je … dobře víme!“
„Spolu jsme se potkali, ruce jsme si podali, až
(Použito z metodiky Hanky Švejdové – děti si
říkadla natolik osvojily, že se bez nich nedá
s hrou začít.)
- Aneta Drvotová -
K
OMUNIKAČNÍ KARTY PRO DĚTI S OMJ
Karty usnadní dětem cizinců vstup do školky
Období adaptace v předškolním zařízení je
obtížné pro všechny děti. V posledních letech
se ale do Mateřské školy Podbělohorská hlásí
velké množství dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a takové dítě se při adaptaci musí
vyrovnávat s kulturními odlišnostmi, ale především s jazykovou bariérou.
Pobyt v mateřské škole pro dítě často představuje velký stres. V adaptační fázi je tedy
nezbytné, aby dítě mohlo vyjádřit především
své základní potřeby. Otázkou však je jak,
pokud neovládá český jazyk. Ředitelka školy
spolu s ilustrátorkou p. Fadli vytvořily za pomoci
dotačního programu z Magistrátu hl. města
Praha čtyřicet komunikačních karet, které dětem
s OMJ usnadní překonávání jazykové bariery.
Karty vyjadřují základní potřeby dítěte a základní
pokyny v mateřské škole. Slouží tedy nejen
dětem, ale i učitelkám, např. k uklidnění dítěte.
Karty jsou vyrobeny z odolného materiálu a jsou
magnetické. V každé třídě je speciální tabule, na
které jsou karty umístěné a jsou tak dostupné
učitelce i dítěti.
3boxík & 3box v MŠ Podbělohorská
Technika se stala nedílnou součástí moderního světa. Počítače a další technologie jsou
významným přínosem i pro předškolní vzdělávání a k tomuto názoru se přiklání i naše škola.
ICT posouvá hranice možností individuální
a skupinové výuky a zvyšuje atraktivitu celého
vzdělávání. Při výuce je důležité, aby byla
vedena správným způsobem a dodržovala se
pravidla používání ICT v předškolním věku.
Z výše popsaného důvodu používáme v naší
škole informační a komunikační technologie
jako doplňkovou, rozšiřující metodu v tematické
výuce. Hry a výukové programy na interaktivní
tabuli či tabletu volíme ve vztahu k tématu s přihlédnutím k cíli výchovně-vzdělávacího procesu
a individuálním zvláštnostem konkrétní skupiny
dětí.
Díky programu MAP MČ Praha 5 získala naše
škola balíček 3boxík & 3box od firmy Boxed.
Tento balíček obsahuje 3LCD interaktivní projektor, dokovací stanici a 10 tabletů Lenovo s 64
výukovými programy. Učitelky ve třídách tuto
pomůcku využívají a děti se na ni vždy moc těší.
- Dagmar Trčková PÁŤÁK 11