Okénko odborníka

CO MÁ PŘINÉST STRATEGIE 2030+?



R

ozhovor s ředitelem Smíchovské SPŠ

Radko Sáblíkem, členem expertní skupiny pro přípravu vize českého školství

v připravované Strategii 2030+, garantem

pracovní skupiny pro změnu obsahu a způsobů vzdělávání.

Jste členem expertní skupiny pro Strategii

2030+. Můžete nám vysvětlit, oč se vlastně

jedná?

V lednu tohoto roku ministr školství jmenoval

osmičlennou expertní skupinu, která má definovat vize českého školství ve výhledu roku

2030+. Dostalo se mi té cti být jedním z jejích

členů. Cítím, že je šance něco změnit. Cítím

snahu o reálnou a promyšlenou změnu jak

u všech svých kolegů, tak u odpovědných osob

na ministerstvu, včetně pana ministra.

Kdo je členem této expertní skupiny a co má

tato skupina vlastně dělat?

Tuto expertní skupinu vede pan profesor Arnošt

Veselý z Univerzity Karlovy, jsou v ní další paní

profesorky a páni profesoři z vysokých škol,

mimo jiné i bývalý ministr školství Stanislav

Štech. Dále je v ní viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy Milena Jabůrková a také moje

maličkost. Naším úkolem je navrhnout vizi

12 PÁŤÁK

českého školství s horizontem roku 2030+. To

plus naznačuje, že rokem 2030 nic nekončí, ale

je třeba se dívat i za tento časový horizont.

Proč zrovna Vy a jaké máte ve skupině

postavení?

Domnívám se, že důvodem mého jmenování

jsou některá moje veřejná vystoupení k českému

školství, občasné články v novinách a především aktivity, které se konají na Smíchovské

střední průmyslové škole, kde jsem ředitelem.

V expertní skupině jsme si rozdělili oblasti, které

je třeba řešit. Já mám na starosti obsah a způsoby vzdělávání. Již jsem si vytvořil dle mého

velmi silný a reprezentativní tým. Naším prvním

úkolem je popsat, co by měl umět absolvent

různých stupňů vzdělávání. Tedy po ukončení předškolního vzdělávání, prvního stupně

základní školy, druhého stupně základní školy

či příslušného období na víceletých gymnáziích,

střední a vysoké školy.

Jaké vztahy v expertní skupině panují?

Od začátku cítím obrovský respekt mezi všemi

členy této pracovní skupiny. Jistě se v některých

pohledech na české školství lišíme, určitě každý

z nás má větší akcent na některou jeho část,

avšak všichni máme zájem vytvořit vizi, která