Okénko odborníka
CO MÁ PŘINÉST STRATEGIE 2030+?
R
ozhovor s ředitelem Smíchovské SPŠ
Radko Sáblíkem, členem expertní skupiny pro přípravu vize českého školství
v připravované Strategii 2030+, garantem
pracovní skupiny pro změnu obsahu a způsobů vzdělávání.
Jste členem expertní skupiny pro Strategii
2030+. Můžete nám vysvětlit, oč se vlastně
jedná?
V lednu tohoto roku ministr školství jmenoval
osmičlennou expertní skupinu, která má definovat vize českého školství ve výhledu roku
2030+. Dostalo se mi té cti být jedním z jejích
členů. Cítím, že je šance něco změnit. Cítím
snahu o reálnou a promyšlenou změnu jak
u všech svých kolegů, tak u odpovědných osob
na ministerstvu, včetně pana ministra.
Kdo je členem této expertní skupiny a co má
tato skupina vlastně dělat?
Tuto expertní skupinu vede pan profesor Arnošt
Veselý z Univerzity Karlovy, jsou v ní další paní
profesorky a páni profesoři z vysokých škol,
mimo jiné i bývalý ministr školství Stanislav
Štech. Dále je v ní viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy Milena Jabůrková a také moje
maličkost. Naším úkolem je navrhnout vizi
12 PÁŤÁK
českého školství s horizontem roku 2030+. To
plus naznačuje, že rokem 2030 nic nekončí, ale
je třeba se dívat i za tento časový horizont.
Proč zrovna Vy a jaké máte ve skupině
postavení?
Domnívám se, že důvodem mého jmenování
jsou některá moje veřejná vystoupení k českému
školství, občasné články v novinách a především aktivity, které se konají na Smíchovské
střední průmyslové škole, kde jsem ředitelem.
V expertní skupině jsme si rozdělili oblasti, které
je třeba řešit. Já mám na starosti obsah a způsoby vzdělávání. Již jsem si vytvořil dle mého
velmi silný a reprezentativní tým. Naším prvním
úkolem je popsat, co by měl umět absolvent
různých stupňů vzdělávání. Tedy po ukončení předškolního vzdělávání, prvního stupně
základní školy, druhého stupně základní školy
či příslušného období na víceletých gymnáziích,
střední a vysoké školy.
Jaké vztahy v expertní skupině panují?
Od začátku cítím obrovský respekt mezi všemi
členy této pracovní skupiny. Jistě se v některých
pohledech na české školství lišíme, určitě každý
z nás má větší akcent na některou jeho část,
avšak všichni máme zájem vytvořit vizi, která